Den 22-23 september öppnar ett nytt shoppingområde Gallerian i Stockholm. Totalt öppnar 20 nya butikskoncept under hösten samtidigt som Gallerian satsar på kvällsöppet, nya digitala tjänster och ett ambitiöst artistprogram med över 120 artister. Dragplåster är flaggskeppsbutiker från bl a Hollister och Monki.

Under våren och sommaren 2011 har Gallerian på Hamngatan i Stockholm byggts om för att ge plats åt nya varumärken. Den 22-23 september öppnar ett nytt shoppingområde i södra delen av Gallerian med 13 nya butikskoncept. Ytterligare butiker öppnar senare under hösten.

Hollister

Ett av Gallerians nya modevarumärken är spektakulära Hollister som ägs av kultförklarade Abercrombie & Fitch. Butiken är utformad som ett lyxigt strandhus fyllt av avslappnade amerikanska vardagskläder med bland annat hoods, jackor, stickade tröjor och t-shirts för både killar och tjejer. Medarbetarna är vackra modeller som ibland också fungerar som ”inkastare” med bara överkroppar utanför butiken. Hollister har funnits sedan år 2000, har över 500 butiker i världen och öppnar nu sin största butik i Sverige på 600 kvm i Gallerian.

Nya flaggskeppsbutiker

Flera av de varumärken som öppnar i Gallerian satsar på flaggskeppsbutiker. Det mest experimentella exemplet är Monki med sitt fantasifulla koncept ”Monki 3.0, The Sea of Scallops”. Andra nya varumärken och koncept är: Bik Bok, Björn Borg, Box Bazaar, H&M, T-Shirt Store, Guess, Laka mfl. Planerade tungviktare är Indiska samt hemelektronikkedjan Media Markt, som för första gången i Sverige öppnar ett varuhus i cityläge med ambitionen att bli kedjans största varuhus omsättningsmässigt – båda varumärkena beräknas öppna i november.

120 artister under tre månader

Under hösten gör Gallerian en ambitiös satsning kring fria musikevents där målet är att det ska hända något nästan dagligen från den 22 september och fram till jul. Gallerian bjuder in kända artister, har återkommande DJ-happenings och presenterar klassiska lunchkonserter. Över 120 artister kommer att uppträda vid ett 60-tal musikevents under tre månader.

Kvällsöppet och digitala tjänster

För att förlänga kvällsshoppingen i city har Gallerian infört generösare öppettider till klockan 20.00 på vardagar och till klockan 18.00 på helger. Gallerian erbjuder även nya digitala tjänster, både via nya hemsidan och i fysisk miljö. Fri wi-fi gäller i hela Gallerian och i det nya shoppingområdet kan besökarna uppleva Sveriges första offentliga installation av fria iPads i en ny lounge med ett hundratal sittplatser.

– Vi hoppas att våra sena öppettider, nya varumärken och artistprogram ska bidra till ett mer levande city under hösten och fram till jul. Under nästa år påbörjar vi en ny utvecklingsvåg med fokus på ny service och digitala upplevelser. Då tar vi första steget för en långsiktig förändring av Gallerian-konceptet, säger Anders Pettersson som är centrumchef på Gallerian.

Samtliga nya varumärken/butikskoncept, hösten 2011:

Accent, Bianco, Bik Bok, Björn Borg, 2 st Box Bazaar, Dressmann, Guess, H&M, Hollister, Indiska, Laka, Levi’s Store, Media Markt, Monki, Mr Ardizzone, Rizzo, Tele2, Telenor och T-Shirt Store.

Artistprogram september–december 2011:

Gallerian presenterar tre olika musikupplevelser under tisdagar, onsdagar, torsdagar och lördagar fram till jul. Artistutbudet kan förändras. För aktuellt artistprogram se www.gallerian.se eller följ Gallerian på Facebook.

”Tunigo Live i Gallerian” presenterar:

- Le Kid, 22 september – kl 17-18.

Varje torsdag står Tunigo (en musikdestination på nätet) som värd för ett live-uppträde av en känd artist i Gallerian. Här kan besökare se fram emot aktuella artistuppträden, DJ-warm ups, signeringar och tävlingar. Först ut på scen är populära Le Kid, torsdagen den 22 september kl 17-18 – längst in i nya delen av Gallerian.

”DJ-happening i Gallerian” presenterar:

- DJ Thomas Wingren + Opolopo, 24 september – kl 15-18.

Varje onsdag och lördag blir det sköna DJ-happenings i Gallerian när en DJ och en live-musiker (saxofonist, gitarrist, basist, keyboardist etc) skapar improviserad och oväntad musik tillsammans. Gallerians första DJ-happening är en elektronisk lounge med DJ Thomas Wingren och Opolopo, lördagen den 24 september kl 15-18 – längst in i nya delen av Gallerian.

”Lunchkonsert i Gallerian” presenterar:

- Barockkonsert med Konserthuset, 4 oktober – kl 12-12.30.

Varannan tisdag bjuder Konserthuset på lunchkonsert i Gallerian. Övriga tisdagar kan komma att fyllas av både stillsamma och energiska konserter med allt från klassisk musik till jazz och samba. Första lunchkonserten är en barockkonsert framförd av Konserthuset (Daniel Holst, viola da gamba, Olof Larsson, viola da gamba, Karl Nyhlin, luta och teorb), tisdagen den 4 oktober kl 12.00-12.30 – längst in i nya delen av Gallerian.

Gallerian i siffror, hösten 2011:

  • Öppet till kl 20.00 vardagar och kl 18.00 helger
  • 20 nya butikskoncept (Hollister, Monki, Media Markt, Indiska mfl)
  • Ca 10 uppgraderade befintliga butikskoncept
  • Ca 60 musikevent med över 120 artister under 3 månader
  • 100% fri wi-fi (trådlöst nätverk) i hela Gallerian
  • 20 fria iPads (surfplattor med nyheter, livsstil, nöje, om Sthlm, aktualiteter i Gallerian mm)
  • 100 nya sittplatser
  • 3500 kvm ny shoppingyta – totalt 31 500 kvm handelsplats

Servicenyheter 2011:

  • Presentkort för Gallerian – för första gången någonsin
  • Hemsida www.gallerian.se – med bättre hitta-funktioner och facebook-vänsida
  • Turistinformation – med bl a gratis-appen ”Stockholm Info Guide”
  • Amningsrum, skötrum och fler toaletter – nytt och frächt

Anders Pettersson, Centrumchef Gallerian, +46 702036779, anders.pettersson@amffastigheter.se

Anders Salomonsson, Marknadsansvarig Gallerian, +46 706318092, anders.salomonsson@amffastigheter.se

Pressmaterial: www.gallerian.se/press

Gallerian på Hamngatan 37 i Stockholm ägs av AMF Fastigheter och är sedan 1976 Stockholms mest centrala Galleria. Varje dag passerar här 50 000 personer. Missionen är att kontinuerligt spegla samtiden och dess händelser. AMF Fastigheter är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Gallerian, femte Hötorgshuset och Salénhuset – blivande MOOD Stockholm - är några av de mest kända fastigheterna.





Kontakt


Tina Landelius

Presskontakt

tina.landelius@amffastigheter.se

0722 - 35 32 69

Cecilia Åkesson

Centrumchef

cecilia.akesson@amffastigheter.se

0768-94 45 57

Sandra Vannequé

Marknadsansvarig

sandra.vanneque@amffastigheter.se

070 - 270 76 42

Pressjour (utanför ordinarie arbetstid)

press@amffastigheter.se

0738-36 34 50